Hlavní obsah
Gamebot

„Stisknout tlačítko nestačí.“ Tvůrci GTA odmítají, že by je AI nahradila

Lukáš Erlebach
Foto: Freepik

Grand Theft Auto

Podle šéfa Take-Two Strausse Zelnicka by GTA 6 nikdy nemohla vzniknout s pomocí umělé inteligence. AI podle něj postrádá to, co dělá hry Rockstaru výjimečnými – lidskou kreativitu, instinkt a odvahu překročit hranice.

Reklama

Článek

GTA 6 nemohla vzniknout z AI. Chybí jí duše Rockstaru

Když Strauss Zelnick, šéf mateřské společnosti Rockstar Games, vystoupil na technologickém fóru CNBC, překvapil otevřeností. Ačkoli v poslední době mluví o potenciálu generativní umělé inteligence, tentokrát byl jasný: „Grand Theft Auto 6 by umělá inteligence vytvořit nedokázala.“

Rockstar tvoří, AI jen kopíruje

Zelnick popsal, že nástroje založené na strojovém učení jsou ve své podstatě zpětně hledící – učí se z toho, co už existuje. Naproti tomu GTA 6 je výsledkem dlouholetého hledání dokonalosti, odvahy riskovat a schopnosti vycítit, co hráče překvapí. „To, co dělá Rockstar výjimečným, je schopnost přeměnit obyčejný nápad ve svět, který působí skutečně. AI tohle neumí, protože nevnímá,“ vysvětlil.

Podle něj je rozdíl mezi výpočtem a tvořivostí zásadní. AI dokáže napodobit strukturu textu, rozpoznat vzorce, vygenerovat scénář nebo obraz. Ale nedokáže vymyslet něco, co tu ještě nebylo. A právě na tom Rockstar stojí – na schopnosti porušovat pravidla, ne je kopírovat.

Právní i umělecké limity

Zelnick upozornil i na právní rovinu. V současnosti je totiž sporné, komu patří výtvor vytvořený pomocí AI. „Pokud vytvoříte duševní vlastnictví s AI, nemůžete ho chránit. A kromě toho musíte být ohleduplní k ostatním – nesmíte kopírovat jejich práci,“ zdůraznil.

Ale i kdyby se tyto překážky odstranily, podle Zelnicka by výsledek stejně nestál za moc: „Dostali byste něco derivativního, bez nápadu. Něco, co by se tvářilo jako GTA, ale nebylo by to GTA.“

Kreativita, kterou nelze naprogramovat

Rockstar Games je známý tím, že se nespokojí s průměrem. Od Grand Theft Auto III po Red Dead Redemption 2 dokázal studio znovu a znovu vytvořit světy, které působí živě, chaoticky a plné detailů. Každá scéna, dialog nebo moment v GTA 6 je podle Zelnicka výsledkem spolupráce lidí, kteří dokážou vidět svět jinak – ne jen podle dat, ale podle citu.

„Naše práce je o emocích, ne o algoritmech,“ řekl. „Umělá inteligence může vypočítat pravděpodobnost, co hráče pobaví, ale nikdy nepochopí, proč se směje.“

AI jako pomocník, ne autor

Přesto Zelnick odmítá, že by technologie byla nepřítel. Naopak – věří, že generativní AI zvýší zaměstnanost, protože zrychlí rutinní práce a umožní lidem soustředit se na skutečnou tvorbu. Jenže tam, kde jde o umění, zůstane člověk nenahraditelný.

Tvůrci GTA 6 podle něj využívají moderní technologie, ale vždy s limitem: technologie nesmí přebrat otěže. „Naše hry nejsou algoritmy, ale příběhy. A příběhy musí vycházet z lidské zkušenosti,“ doplnil.

Hráči čekají, AI může jen přihlížet

Fanoušci Grand Theft Auto mezitím s napětím vyhlížejí první gameplay. A zatímco internet spekuluje, jak velký bude nový Vice City, Strauss Zelnick ujišťuje, že se hráči nemusejí bát „robotické nudy“. „Rockstar vždycky mířil k dokonalosti. To se nedá naprogramovat. To se musí prožít.“

Zelnickova slova jsou v dnešní době paradoxně osvěžující. Zatímco mnoho firem spoléhá na generativní modely a automatizaci, šéf Take-Two připomíná, že největší hry vznikají z intuice, ne z dat. Ať už bude GTA 6 jakkoli technologicky pokročilé, jedno je jisté – nebude to výtvor stroje, ale lidí, kteří dokážou proměnit chaos v umění.

Zdroj: PCGamesN.com (odkaz), gamebot.cz

Další články