Hlavní obsah
 Žádný špeky

Evropané milují slevy z Temu, ale EU chystá nová pravidla hry

Lukáš Erlebach
Foto: Freepik

Nakupování

Čínská platforma Temu si během dvou let podmanila Evropu. Nabízí trička za pár korun, elektroniku levnější než z Polska a dopravu zdarma až ke dveřím. Jenže právě díky těmto výhodám se dostala do hledáčku Evropské unie, která zvažuje nová pravidla, poplatky i daňové úpravy.

Reklama

Článek

Temu: z neznámé aplikace na fenomén roku

Ještě před pár lety o ní slyšel málokdo. Dnes má Temu v Evropské unii přes 115 milionů aktivních uživatelůa každý měsíc přibývají další. Raketový růst připomíná éru nástupu AliExpressu, jen s modernějším přístupem a agresivní marketingovou strategií.

Podle britského deníku The Guardian vzrostly tržby společnosti v Evropě na 1,7 miliardy dolarů, což je více než dvojnásobek oproti roku 2023. Největší podíl mají zákazníci z Německa, Francie a Polska, ale český trh prý patří k těm nejrychleji rostoucím.

Růst, který bere dech – i trpělivost úředníkům

Není divu, že levné ceny lákají miliony lidí. Zatímco místní e-shopy se potýkají s náklady na dopravu, energii či mzdy, Temu nabízí stejné zboží až o 80 % levněji. Důvod? Většina balíčků spadá pod hranici 150 eur, takže nepodléhají clu ani DPH.

Právě tato výjimka ale dlouhodobě dráždí evropské obchodníky i politiky. Podle odhadů prochází EU ročně až 4,6 miliardy malých zásilek z Asie, z nichž drtivá většina uniká klasickému zdanění.

Brusel proto plánuje zavést nový poplatek ve výši dvou eurza každý balík ze zemí mimo EU. Ačkoliv se to může zdát zanedbatelné, pro firmy jako Temu by to znamenalo miliardové vícenáklady.

Foto: Freepik

Nakupování

Daně? Zlomkové. A kritika sílí

Zatímco tržby Temu rostou o stovky procent, její odvody do evropských rozpočtů zůstávají minimální. Loni zaplatila firma na korporátních daních pouhých 18 milionů dolarů, tedy méně než jedno procento z dosaženého zisku.

„Je to ukázka sofistikovaného daňového inženýrství,“ říká Paul Monaghan z organizace Fair Tax Foundation. Podle něj Temu využívá síť dceřiných společností v Irsku, na Kypru či v Singapuru, aby minimalizovala odvody a přesouvala zisky mimo evropskou jurisdikci.

Společnost se však hájí: „Do Evropy jsme přišli investovat, ne vydírat. Vytváříme pracovní místa a pomáháme evropským malým firmám prodávat jejich výrobky,“ uvádí Temu ve svém oficiálním prohlášení.

Nakupujeme, protože můžeme

Psychologie úspěchu Temu je jednoduchá. Kombinuje nízké ceny, gamifikaci a neustálé slevy. Každý den čekají na uživatele nové „výzvy“ a „tajné odměny“, které mají vyvolat pocit výhry.

Zákazníci často nakupují impulzivně – tričko za 25 korun, kryt na mobil za 15 nebo náušnice za 9. I když si uvědomují, že kvalita může být pochybná, pocit výhodného nákupu vítězí.

Podle ekonomky Jany Mertové z VŠE jde o klasický příklad digitální závislosti: „Temu není jen e-shop. Je to aplikace, která z nakupování dělá hru. Lidé ztrácí přehled o hodnotě věcí a nakupují pro pocit, ne pro potřebu.“

EU hledá rovnováhu mezi volným trhem a férovostí

Evropská komise nyní stojí před dilematem. Na jedné straně nechce omezit svobodu spotřebitelů a jejich právo nakupovat odkudkoli. Na druhé straně čelí tlaku evropských firem, které nedokážou konkurovat cenově ani logisticky.

Zavedení poplatku na malé zásilky by mohlo situaci částečně zlepšit, ale zároveň hrozí, že zkomplikuje přeshraniční obchod a vyvolá další byrokracii.

Analytici předpokládají, že pokud Brusel opatření schválí, Temu přesune část logistiky do Evropy – například do Polska nebo Nizozemska – a poplatky promítne do cen. Výsledkem může být menší tlak na evropské pošty, ale i vyšší ceny pro zákazníky.

Zákazníci se jen tak nevzdají

Navzdory všem výtkám a obavám z ekologických dopadů či nekvalitního zboží zůstává Temu fenoménem, který se těžko zastaví. V době inflace, zdražování potravin a energií působí jako ventil, díky kterému si lidé mohou dopřát „malý luxus“ za pár korun.

Evropa může zpřísnit pravidla, zavést poplatky i cla. Ale jedna věc se nezmění – Evropané milují slevy. A dokud bude někdo ochoten nabídnout tričko levnější než espresso v kavárně, bude mít Temu své místo v našich telefonech.

Zdroj: iDnes.cz (odkaz), zadnyspeky.cz

Další články