Článek
Na oficiálních profilech amerického Ministerstva vnitřní bezpečnosti (DHS) se objevilo propagační video, jehož cílem je posílit image imigrační a celní policie ICE. Namísto obvyklého sestřihu zásahů se však tvůrci rozhodli sáhnout po nečekaném prostředku – slavné úvodní písni z animovaného seriálu Pokémon, která provázela miliony dětí v 90. letech.
Ve videu zaznívá známý refrén „Gotta Catch ’Em All“ a na obrazovce se střídají záběry zátahů, při nichž ICE zadržuje osoby obviněné z těžkých trestných činů, včetně vraždy, pedofilie a pašování lidí. Celá prezentace je stylizovaná tak, aby připomínala svět Pokémonů – od vizuálních efektů až po závěrečnou část, kde se jednotliví zadržení objevují na kartách podobných těm ze sběratelské karetní hry. U každého nechybí ironická poznámka, že jejich slabostí je „ICE“.
Klip okamžitě vyvolal bouřlivé reakce. Smíchání barevného dětského fenoménu s realitou zatýkání působí podle kritiků nevhodně a cynicky. „Je to, jako by se státní úřad snažil zábavným způsobem prezentovat lidské tragédie,“ zaznělo v jednom z nejčastěji sdílených komentářů na sociálních sítích.
DHS zatím nevysvětlilo, proč se rozhodlo pro takto neobvyklou formu komunikace. Jisté je, že ICE má v současnosti posílený rozpočet díky zákonu „One Big Beautiful Bill Act“, který letos v červenci podepsal prezident Donald Trump. Ten úřadu dává více prostředků i pravomocí v oblasti vyšetřování, prosazování imigračních předpisů a národní bezpečnosti.
Zatímco autoři videa zřejmě zamýšleli poslat jasný vzkaz o tvrdém postupu proti zločincům, na veřejnost zapůsobilo dílo spíš jako bizarní propaganda. Někteří uživatelé se sice baví nad nečekanou kombinací, jiní však upozorňují, že takové propojení může podrývat důvěryhodnost celé instituce.
Do případu se může vložit i japonská společnost Nintendo. Ta je známá velmi přísným postojem k porušování autorských práv, ať už jde o hudbu, loga nebo samotné postavičky. Právníci spekulují, že použití Pokémon značky ve vládním materiálu bez souhlasu držitelů licence může vést k žalobě. K věci zatím nevydalo stanovisko ani Nintendo, ani The Pokémon Company.
Otázka, zda mohou státní orgány v propagačních videích bez svolení využívat prvky popkultury, tak možná brzy dostane soudní rozměr. Ať už se situace vyvine jakkoliv, incident ukázal, jak citlivě veřejnost reaguje na nečekané spojení fikce a reality – zvlášť pokud jde o fenomén, který se hluboko zapsal do kolektivní paměti celé generace.