Článek
Streamované hraní se v posledních letech stalo běžným tématem. Vzpomeňme jen služby jako GeForce Now nebo Xbox Cloud Gaming, které slibují, že k hraní nejnovějších titulů stačí stabilní připojení a obyčejný notebook. Na první pohled to vypadá jednoduše: obraz hry běžící na vzdáleném serveru se posílá k hráči a ten jen reaguje na obrazovce. Ve skutečnosti ale jde o extrémně náročný proces, který by bez moderních kompresních technologií prakticky nefungoval.
Jedním z prvních skutečných milníků byl kodek HEVC, známý i jako H.265. Oproti předchozímu H.264 přinesl téměř dvojnásobnou efektivitu. Díky tomu se podařilo udržet ostrý obraz i v okamžicích, kdy šířka pásma internetu byla omezená. Přesto se jeho rozšíření potýkalo s problémy: zejména licenční poplatky a omezená podpora v některých prohlížečích způsobily, že zdaleka nepronikl všude, kde by mohl.
V posledních letech proto získává navrch kodek AV1. Na jeho vývoji se podílí technologické firmy od Googlu až po Netflix a klíčovým rozdílem oproti HEVC je fakt, že jde o otevřený standard bez licenčních bariér. Podle testů dokáže AV1 ušetřit až třetinu datového toku při zachování srovnatelné kvality obrazu. Pro streamování her, kde je každý megabit cenný, to znamená zásadní posun. Nevýhodou je ovšem náročnější enkódování – starší zařízení s ním mohou mít problémy.

Kodeky
Na horizontu už se ale rýsuje další krok. Standard VVC (H.266) by měl posunout hranice ještě dál. Zatím se teprve zabydluje a jeho podpora v hardwaru je minimální, ale laboratoře slibují výrazně vyšší efektivitu a schopnost pracovat s rozlišením 8K či s dynamickými scénami mnohem lépe než dosavadní kodeky. Pokud se podaří prosadit, může být VVC technologií, která otevře éru hraní v kvalitě, jakou dnes známe jen z nejvýkonnějších počítačů.
Pro hráče to znamená jediné – výhled do budoucnosti, kde už nebude nutné vlastnit drahou grafickou kartu, aby si mohli užít vizuálně náročné tituly. Cloudové služby spolu s efektivnějšími kodeky umožní spustit hry i na chytrých televizích nebo telefonech a nabídnout přitom rozlišení 4K a stabilní snímkovou frekvenci. Rozhodující ovšem bude, zda výrobci hardwaru zvládnou rychle implementovat podporu těchto standardů. Bez ní zůstane i ten nejlepší kodek jen teoretickým řešením.
Významnou část odpovědnosti ponesou také samotní poskytovatelé streamovacích platforem. Ti musejí zajistit, aby dokázali komprimovat a posílat obraz v reálném čase s minimální latencí. Pokud by nové kodeky sice ušetřily data, ale přidaly zpoždění, efekt by byl nulový. Herní zážitek totiž stojí na okamžité reakci.
Budoucnost streamování her tak z velké části určí nenápadný, ale zásadní faktor – právě kodeky. Ty rozhodnou o tom, zda se hraní v cloudu stane běžnou alternativou ke klasickému PC, nebo zda zůstane spíše doplňkem pro technologické nadšence. A jak se zdá, s příchodem AV1 a výhledem na VVC máme k revoluci blíže, než si možná myslíme.
Zdroj: videotap.com (odkaz), spiedigitallibrary.org (odkaz), gamebot.cz