Hlavní obsah
Gamebot

Epic dá vývojářům 100 % z prodeje. Steam se má začít bát

Lukáš Erlebach
Foto: Freepik

Game store

Epic Games Store zavádí revoluční model – od června 2025 si menší vývojáři ponechají 100 % z příjmů, bez háčků a exkluzivity. Přidává i vlastní webové obchody, které obejdou Apple i Google. Herní trh čeká zásadní otřes.

Reklama

Článek

Epic Games opět rozvířil vody herního průmyslu – a tentokrát se nejedná o žádný přechodný bonus nebo podmíněnou nabídku. Od června 2025 čeká Epic Games Store zásadní změna v systému dělení příjmů. Vývojáři, jejichž tituly vydělají méně než milion dolarů ročně, získají ze svých prodejů rovnou celých 100 %. Bez výjimek, bez háčků.

100 % pro vývojáře: Jednoduché pravidlo, obrovský dopad

Ve světě, kde je standardem 30% provize (jako u Steamu), působí tento krok od Epicu téměř neuvěřitelně. Epic přitom už dříve nabízel výhodnější podmínky – běžná provize byla jen 12 % a v roce 2023 přišel s programem Epic First Run, který vývojářům na půl roku sliboval 100% podíl výměnou za exkluzivitu. To ale nebylo bez rizika – exkluzivita se totiž nevyplácí každému.

Foto: Freepik

Developer

Teď se ale karta obrací. Nový systém nezavádí žádnou exkluzivitu a ani další podmínky. Pokud vývojář nebo vydavatel během jednoho kalendářního roku na Epic Games Store nepřekročí příjem 1 milion dolarů, neodvede Epicu ani cent. A to je pro malé a střední studia extrémně silná motivace.

Jakmile však výnosy daný strop překročí, nastupuje běžný model – 88 % pro tvůrce, 12 % pro Epic. I tak jde ale o výrazně výhodnější poměr než na konkurenčních platformách.

Webové obchody: Úder Applu a Googlu

Zásadní novinkou jsou i Epic Games Store Webshopy – nástroj, který vývojářům umožní vytvořit si vlastní webový obchod napojený přímo na infrastrukturu Epicu. Díky tomu budou moci nabízet hry a mikrotransakce mimo ekosystém tradičních platforem, jako jsou App Store nebo Google Play, a tedy i mimo jejich vysoké poplatky.

Z hlediska technického i právního je tento krok jasnou reakcí na dlouhodobý konflikt Epic vs. Apple. V něm soud nedávno rozhodl, že Apple porušil soudní příkaz z roku 2021, který měl vývojářům umožnit odkazování na nákupy mimo aplikaci. Nově tak Apple nesmí účtovat žádné poplatky za nákupy provedené mimo aplikaci – a Epic se toho rychle chytil.

Webshopy budou dostupné všem vývojářům, a to napříč platformami, které externí nákupy umožňují – tedy i na iOS v EU a USA. Navíc hráči, kteří nakoupí tímto způsobem, získají 5% zpět v rámci programu Epic Rewards. Výhodnější ceny a odměny jsou tak argumentem i pro samotné hráče.

Hráčům se to (ne)zdá: Bude víc peněz = víc her?

Otázkou zůstává, co tento krok znamená pro běžného hráče. Z krátkodobého hlediska možná nic zásadního – ale z dlouhodobého hlediska to může přinést více nezávislých her, větší konkurenci, a hlavně méně závislosti na velkých vydavatelích. V době, kdy vývoj her stále zdražuje a riziko finančního neúspěchu roste, mohou takovéto iniciativy rozhodnout o přežití menších studií.

Díky nižší marži se navíc otevírá možnost cenově dostupnějších titulů, ať už jde o indie scénu nebo větší AA projekty, které na Steamu často nemají prostor se prosadit.

Souhrn: Epic přepisuje pravidla hry

Epic tímto krokem jasně ukazuje, že se nevzdává své ambice stát se plnohodnotnou alternativou ke Steamu a ostatním dominantním hráčům. Nový model dělení příjmů a zavedení vlastních webových obchodů jsou dvě silné zbraně, které mohou přitáhnout další vlnu vývojářů – a s nimi i nové herní zážitky.

Jak to celé dopadne, ukážou následující měsíce. Ale jisté je jedno: herní průmysl se právě pohnul.

Zdroj: Vortex.cz (odkaz)

Další články