Hlavní obsah
Gamebot

Daniel Vávra: Mám další nápady jako Kingdom Come. A AI nám pomůže je konečně dokončit

Lukáš Erlebach
Foto: Freepik

Středověký rytíř

Daniel Vávra prozradil, že po Kingdom Come 2 pracuje na dalších hrách s obrovským potenciálem. V rozhovoru se rozpovídal o umělé inteligenci i úpadku hloubky her.

Reklama

Článek

České studio Warhorse zaznamenalo s Kingdom Come: Deliverance 2 mimořádný úspěch, který rezonuje daleko za hranicemi herního světa. Kreativní ředitel Daniel Vávra teď prozradil, že v hlavě nosí další projekty, které podle jeho slov „mají podobný potenciál jako Kingdom Come“. Zároveň se v rozsáhlém rozhovoru pro The Game Business zamýšlí nad současnou herní scénou, kulturními vlivy i využitím umělé inteligence při tvorbě nových titulů.

Úspěch Kingdom Come 2? Očekávaný, tvrdí Vávra

„Upřímně mě překvapilo, že tolik lidí úspěch Kingdom Come: Deliverance 2 překvapil,“ říká Vávra. „Od začátku jsem věděl, že pokud to uděláme správně, bude to fungovat. Má to silný příběh – a to je něco, co dnešním hrám často chybí. Když už nějaký příběh mají, bývá to jen vycpávka nebo snaha sdělit nějaké poselství. Ale skutečně dobrý příběh? Ten je vzácný – a právě proto funguje.“

Vávra tím naráží na současný trend, kdy i drahé AAA tituly sází více na efektní vizuál než na hlubší vyprávění. Kingdom Come si naopak vybudovalo reputaci právě díky historické věrohodnosti a příběhové hloubce. A z Vávrova pohledu jde o logickou cestu k úspěchu.

Kulturní války podle vývojářů, ne korporátů

Rozhovor s herním novinářem Christopherem Dringem otevřel i citlivější témata, včetně společenských tlaků na vývoj her. Podle Vávry nejde o vnucenou agendu shora, jak se často tvrdí: „Myslím, že ty kulturní války nevycházejí z korporátů. To si hodně lidí myslí mylně. Ve skutečnosti za nimi často stojí samotní autoři. Korporace mnohdy jen nevědí, jak se k tomu postavit,“ říká.

Vávra je známý tím, že se nebojí kontroverzních názorů – a v minulosti se stal terčem kritiky i kvůli svému postoji k otázkám reprezentace v hrách. V rozhovoru ale zdůrazňuje, že podle něj jde především o změnu přístupu samotných tvůrců, nikoli o řízenou propagandu z vyšších míst.

Hry devadesátek? Více témat, více lidskosti

Další část rozhovoru se věnovala srovnání starších her s dnešní produkcí. Vávra se netají nostalgií po titulech z devadesátých let. „Tehdy měly hry větší tematickou rozmanitost. Nebály se experimentovat. Dneska je všechno více unifikované, bezpečné,“ říká.

Jako příklad uvádí i filmovou tvorbu: „Podívejte se na filmy z osmdesátek nebo devadesátek – Spielbergův E.T. se odehrává mezi obyčejnými lidmi, v prostředí, které je nám blízké. Dneska se točí o kalifornských boháčích, nebo o lidech, s nimiž se nedokážete ztotožnit.“

Vávra přiznává, že by rád viděl více her i filmů zasazených do neokoukaných prostředí. „Zajímalo by mě třeba něco z Montany. Prostředí, které dýchá autentičností. I to je důvod, proč se Kingdom Come odehrává v českém středověku. Lidé hledají příběhy, které působí skutečně.“

Umělá inteligence jako pomocník, ne náhrada

Vávra se rovněž vyjádřil k tématu, které rezonuje napříč odvětvími – umělé inteligenci. Její potenciál vnímá jako cestu k rychlejší a efektivnější tvorbě. „Máme problém, že vývoj her trvá strašně dlouho. A to mě frustruje, protože mám víc nápadů než času,“ přiznává.

AI by podle něj mohla pomoct právě tam, kde jde o rutinní práci, opakující se úkoly nebo technické zajištění komplexních projektů. Ne však na úkor lidské kreativity: „Nechci, aby nahradila autory. Ale jako nástroj – proč ne?“

A právě díky této technologii by mohl realizovat další své nápady. „Mám v hlavě několik projektů, které by mohly mít stejně velký dopad jako Kingdom Come. Ale potřebují čas, prostředky a tým. Pokud nám AI ušetří práci, je to cesta vpřed.“

Co bude dál?

Vávra zůstává jedním z nejvýraznějších herních autorů ve střední Evropě. Jeho slova naznačují, že Kingdom Come 2 rozhodně nebyl poslední velký projekt, který z Warhorse Studios vzešel. Pokud skutečně chystá hry s podobným dopadem, čeká nás zajímavá budoucnost.

Kingdom Come: Deliverance 2 míří k třem milionům prodaných kopií a podle odhadů může generovat miliardové tržby. Cokoli, co se mu byť jen přiblíží, má šanci stát se celosvětovým hitem.

Zdroj: cc.cz (odkaz)

Další články