Hlavní obsah
Gamebot

Český herní poklad z 90. let ožívá. Brány Skeldalu jsou zpět na Steamu

Lukáš Erlebach
Foto: Freepik

Retrohry

Brány Skeldalu, kultovní české RPG z roku 1998, jsou zpět. Hráči si mohou tuhle herní klasiku znovu užít na moderních počítačích, nově i s anglickým překladem, vylepšeným ovládáním a bez nutnosti složitého nastavování.

Reklama

Článek

Je rok 1998. Ve školní brašně se vedle sešitu z matiky houpá cédéčko s hrou, o které šeptá celá třída. Neseš si domů Brány Skeldalu. Ne, samozřejmě ne vypálené. Originál. Klasika. A jestli jsi v té době měl aspoň trochu herní srdce, okamžitě jsi propadl. Tenhle dungeon tě prostě chytil a nepustil. Jenže s moderními Windows už to taková pohádka nebyla. Až doteď.

Česká legenda dungeonů v novém kabátě

Brány Skeldalu, tuzemská herní perla z konce devadesátek, se po letech vrací. Na Steamu je nově dostupná verze plně funkční na dnešních počítačích, navíc s několika vylepšeními. A především – bez nutnosti složitých instalací nebo emulátorů. Hru znovu uvedl její původní autor Jindřich Skeldal ve spolupráci s programátorem Ondřejem Novákem. Za necelou stovku si tak každý může připomenout atmosféru, která formovala herní dětství celé jedné generace.

Dobrodružství, které (ne)zestárlo

V jádru zůstává vše při starém. Parta dobrodruhů, krokovací pohyb po čtvercové mapě, souboje, logické hádanky a tajemná magie. To vše zabalené v nezaměnitelné atmosféře devadesátkového fantasy. Vizuálně možná hra zestárla, ale herním srdcem pořád bije silně. Nová verze navíc přináší upravené ovládání, pár technických vylepšení a dokonce i achievementy. A hlavně: poprvé v historii si Skeldal můžete zahrát i v angličtině.

Vzpomínka, která nerezaví

V době, kdy frčel Dungeon Master, Eye of the Beholder nebo papírové Dračí doupě, vytvořil tehdy mladý Jindřich Rohlík (dnes Skeldal) hru, která u nás neměla obdoby. Jeho Brány Skeldalu sice vyšly až v roce 1998, tedy ve chvíli, kdy klasickým dungeonům začal zvonit umíráček, přesto si našly cestu k tisícům hráčů. A jejich autor dlouho netušil, jak hluboko se v paměti zapsaly.

„Bez sociálních sítí jsem nevěděl, co pro lidi Skeldal znamená. Ale dneska mě zastavují neznámí lidé a chtějí se vyfotit. To přeháním, šli spíš na víno. Ale Skeldal hráli,“ směje se Skeldal.

Příběh, který pokračuje

Od dob prvního Skeldalu ušel jeho tvůrce dlouhou cestu. Podílel se na herní žurnalistice (Excalibur, Score, Level), stvořil dvě pokračování, napsal fantasy knihy ze světa Roven, experimentoval s virtuální realitou a nedávno vydal historickou strategii Tribe Nation. Přesto se teď vrací na místo, kde to všechno začalo.

„Nebylo to jako dělat novou hru. Ale byla to radost. Chtěl jsem se k tomu vrátit, připomenout si to,“ říká dnes už Jindřich Skeldal.

Hry vznikají snáz, ale málokterá přežije

Dnešní doba přeje herní tvorbě. Vývoj je rychlejší, dostupnější a s příchodem AI ještě snadnější. Jenže právě v té záplavě nových titulů většina z nich vyšumí. Brány Skeldalu měly také na mále. Ale díky komunitě a odhodlání autora dostaly druhý dech.„Většina her zapadne. I Skeldal na čas zmizel. Ale teď se po sedmadvaceti letech znovu otevřel,“ uzavírá Jindřich Skeldal.

Zdroj: cc.cz (odkaz)

Další články

Hogwarts Legacy: Rozšířená edice zrušena

Warner Bros. odpískal plánovanou Definitive Edition hry Hogwarts Legacy. Místo nových misí a příběhů přišlo zklamání. Podle Bloombergu se firma rozhodla...