Článek
Glen Schofield znovu u kormidla?
Když se řekne Dead Space, většina hráčů si okamžitě vybaví chladné kovové stěny vesmírné lodi Ishimura, blikající světla, zvuky ozývající se z útrob koridorů – a pocit, že za vámi něco je. Právě Glen Schofield, jeden z otců série, nyní naznačil, že by se chtěl do temnoty vesmíru vrátit.
V rozhovoru pro IGN řekl, že má „spoustu nápadů“ a že už „volá správným lidem“. Není jasné, s kým přesně jedná, ale vše nasvědčuje tomu, že by se rád pustil do vývoje Dead Space 4, pokud se mu podaří vyjednat potřebná práva.
„Když se ohlédnu zpět, pořád mám pocit, že v tom světě zůstalo spousta nevyřčeného,“ řekl Schofield. „A teď možná nastal čas to dokončit.“
EA se otřásá, příležitost přichází
Situace kolem Electronic Arts je teď mimořádně napjatá. Společnost má podle analytiků dluh přes 20 miliard dolarů, a tak se mluví o prodeji investičnímu konsorciu za 55 miliard. To by mohlo znamenat velké změny ve vlastnictví jejích značek – včetně Dead Space.
Spekuluje se, že EA by mohla prodat části svého portfolia, aby vyrovnala rozpočet. Na seznamu možných „obětí“ se objevují jména jako BioWarenebo Respawn Entertainment, ale mezi fanoušky se šeptá i o Dead Space.
Schofield v tom vidí příležitost. „Nový majitel by mohl být otevřenější experimentům,“ říká. „EA se teď soustředí hlavně na live service a sportovní značky, ale Dead Space je něco úplně jiného – je to čistá atmosféra a vyprávění.“
Dead Space remake: úspěch nebo slepá ulička?
Remake z roku 2023 od Motive Studio byl z technického hlediska špičkový. Vylepšená grafika, ray tracing, přepracovaná fyzika i nulová gravitace – to všechno posunulo hru o generaci dál. Přesto se v zákulisí šušká, že komerčně výsledek nenaplnil očekávání EA.
Schofield se netají tím, že remake „hrál jen trochu“, ale výsledek ocenil: „Byl to skvělý projekt, technicky perfektní. Ale Dead Space je víc než grafika – je to pocit osamění, šílenství a beznaděje. A to je něco, co bych chtěl znovu přivést k životu.“
Pokud měl remake slabší prodeje, mohlo by to paradoxně otevřít dveře nezávislejšímu pokračování – třeba právě pod vedením Schofielda.
Cesta po pádu: od Call of Duty k The Callisto Protocol
Po svém odchodu z EA se Schofield přidal k Activisionu, kde spoluzaložil Sledgehammer Games a podílel se na sérii Call of Duty. I tam se projevila jeho schopnost tvořit atmosféru, i když v jiném žánru.
Později založil Striking Distance Studios, které v roce 2022 vydalo The Callisto Protocol – duchovního nástupce Dead Space. Hra nabízela brutální souboje, realistickou fyziku a výborný zvukový design, ale komerčně dopadla rozpačitě.
„V Callistu jsme se snažili udělat Dead Space po našem, ale chyběla tomu značka. Fanoušci prostě chtějí Dead Space, ne napodobeninu,“ přiznal Schofield.
Nová naděje jménem Pinstripe Games
V současnosti Schofield vede menší studio Pinstripe Games. A právě odsud prý „volá správným lidem“. Spekuluje se, že připravuje pitch pro investory a snaží se zjistit, zda by mohl odkoupit práva na sérii Dead Space, pokud dojde k restrukturalizaci EA.
Zatím nejsou žádné oficiální informace o tom, že by projekt nesl název Dead Space 4, ale Schofield se vyjadřuje překvapivě konkrétně. „Mám nápady, které by mohly posunout sérii dál, nejen po technické stránce, ale i příběhově. Dnes máme technologie, o kterých se nám v roce 2008 ani nesnilo,“ dodal.
Umělá inteligence a budoucnost vývoje her
V posledních rozhovorech se Schofield vyjádřil také k AI ve videohrách. Podle něj by neměla být strašákem, ale pomocníkem. „AI vám může pomoci navrhnout prostředí, psát dialogy nebo dokonce ladit animace. Klíčové je, aby nezabila lidskou kreativitu, ale uvolnila jí ruce,“ vysvětlil.
Zároveň ale upozornil, že průmysl se mění až příliš rychle. Po převzetí Activisionu Microsoftem se obává, že velké značky jako Call of Dutyztratí svou duši. „Když všechno ovládne korporát, zůstane už jen marketing a data,“ říká.
Naděje pro fanoušky vesmírného hororu
Ať už se Dead Space 4 skutečně stane realitou, nebo ne, Glen Schofield znovu míchá karty. Série, která definovala pojem „vesmírný horor“ a inspirovala celé generace vývojářů, má stále obrovský potenciál.
Pokud se mu podaří sehnat investory nebo získat licenci, mohli bychom se dočkat návratu, který by mohl konkurovat i největším hororovým značkám současnosti. V době, kdy se herní průmysl často utápí v mikrotransakcích a recyklaci nápadů, by návrat Dead Space mohl být přesně tím šokem, který hráči potřebují.
Dead Space nikdy úplně nezmizel. Zůstal v paměti hráčů, v remaku i v hrách, které se jím inspirovaly. Glen Schofield teď stojí na prahu možného comebacku, který by mohl opět nastavit laťku pro celý žánr.
Pokud mu jeho „telefonáty“ vyjdou, možná se brzy znovu ocitneme na palubě opuštěné lodi, kde blikající světlo znamená jen jediné – že nejste sami.
Zdroj: Gamespot.com (odkaz), gamebot.cz