Hlavní obsah
Gamebot

Největší akvizice v historii herního průmyslu: EA mění majitele za 55 miliard dolarů

Lukáš Erlebach
Foto: Freepik

Game Developer

Rozhodnutí EA opustit veřejný trh a stát se soukromou firmou není jen finanční krok. Když za tím stojí saúdskoarabský fond PIF, Silver Lake a Affinity Partners, jde o změnu, která může přepsat způsob, jakým se budou hry v budoucnu tvořit, vydávat i propagovat.

Reklama

Článek

Když se mluví o přelomových okamžicích v herním průmyslu, tenhle se do historie zapíše tučným písmem. Electronic Arts, vydavatel legendárních sérií jako FIFA, Battlefield nebo The Sims, se po desítkách let loučí s veřejným trhem. Za astronomických 55 miliard dolarů ji kupují investoři vedení saúdskoarabským fondem PIF a společnostmi Silver Lake a Affinity Partners.

Konec jedné éry: EA odchází z burzy

Oznámení přišlo na konci září 2025 – EA přechází do soukromých rukou. Tím se zrodila největší akvizice v dějinách videoher a zároveň jedna z největších soukromých transakcí ve světě technologií vůbec. Za obchodem stojí konsorcium investorů vedené Public Investment Fund (PIF) ze Saúdské Arábie, private equity fondem Silver Lakea firmou Affinity Partners, kterou vlastní Jared Kushner, zeť bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Podle oficiálních informací bude transakce financována kombinací vlastního kapitálu a dluhového financování v hodnotě zhruba 20 miliard dolarů, které poskytne JPMorgan. Pokud vše schválí regulační úřady, mělo by být převzetí dokončeno v roce 2026.

Zástupci Electronic Arts tvrdí, že změna pomůže „urychlit růst a inovace“. CEO Andrew Wilson, který zůstává ve vedení, to označil za „novou kapitolu ve vývoji interaktivní zábavy“.

Vývojáři bijí na poplach

Jenže zatímco na Wall Streetu se mluvilo o obchodu století, uvnitř EA se začal zvedat odpor. Unie United Videogame Workers (UVW-CWA)vydala ostré prohlášení, v němž obviňuje vedení z toho, že o zaměstnancích rozhodovalo za zavřenými dveřmi.

EA není upadající firma,“ stojí v jejich stanovisku. „Každý rok generuje přes sedm miliard dolarů a má zdravý zisk. Přesto nás nikdo nepřizval k jednacímu stolu. Mluví o budoucnosti, kterou máme tvořit, ale bez nás.“

Podle unie hrozí, že noví majitelé začnou šetřit na lidech – tedy na těch, kteří herní značku EA vůbec drží při životě. Obavy nejsou přehnané: poslední tři roky zažil herní průmysl rekordní počet propouštění. Od Microsoftu přes Ubisoft až po Epic Games. A teď se mnoho vývojářů bojí, že EA bude další na řadě.

Foto: Freepik

Game Developer

Saúdové, Kushner a stín politiky

Zapojení saúdskoarabského státního fondu do obchodu vyvolalo silnou reakci nejen u zaměstnanců, ale i u lidskoprávních organizací. Fond PIF má totiž vazby na projekty pod přímou kontrolou režimu korunního prince Muhammada bin Salmána, který je dlouhodobě kritizován za porušování lidských práv.

Organizace Human Rights Watch upozorňuje, že podobné investice často slouží jako „nástroj k vylepšení obrazu autoritářských režimů v západním světě“.

Saúdové přitom do herního průmyslu investují už delší dobu – prostřednictvím společnosti Savvy Games Group vlastní podíly v Capcomu, Nintendo nebo Embracer Group. V případě EAale nejde jen o investici – jde o přímé vlastnictví jedné z největších značek v herní historii.

Zisk, čísla a méně svobody?

Po převzetí bude mít EA podle dostupných informací více než 20 miliard dolarů dluhu. To s sebou přináší velký tlak na výnosnost jednotlivých titulů. Analytici varují, že se můžeme dočkat další vlny „bezpečných“ her, které sází na osvědčené značky, mikrotransakce a online služby.

To znamená, že Battlefield, EA Sports FC nebo Apex Legendsmohou být ještě víc monetizované než dosud. Naopak experimentální nebo menší projekty – jako byly v minulosti Unravel či It Takes Two – by mohly z plánů EA úplně zmizet.

Pro hráče to tedy může znamenat méně odvahy, víc předvídatelnosti a víc placeného obsahu.

Co z toho mají hráči?

Na první pohled se pro běžného hráče nic nemění. Série jako EA Sports FC 26 či The Sims 5 se vyvíjejí dál. Ale dlouhodobě může mít akvizice zásadní dopad.

Zatímco veřejná akciová společnost je pod tlakem investorů, aby vykazovala zisk každé čtvrtletí, soukromá firma může plánovat víc dopředu. Pokud noví majitelé skutečně umožní delší vývojové cykly, může to paradoxně přinést kvalitnější hry.

Na druhou stranu – pokud se priorita přesune čistě na rychlý zisk, dočkáme se spíš většího tlaku na mikrotransakce a placené doplňky.

Všechno tedy bude záležet na tom, jak moc nový management pochopí herní kulturu – a jestli bude ochoten respektovat, že hráči nejsou jen čísla ve finanční tabulce.

Co bude dál?

Regulační úřady zatím mlčí, ale podle Financial Times by schválení mělo proběhnout hladce. Vzhledem k tomu, že EA oficiálně slibuje zachování struktury a pracovních pozic, neočekává se výrazný odpor.

Jenže vývojáři i hráči dobře vědí, že velké akvizice často začínají sliby a končí restrukturalizací. Ať už to dopadne jakkoliv, jedna věc je jistá: herní průmysl se po tomto obchodu už nikdy nevrátí do starých kolejí.

Závěrem: boj o duši her pokračuje

Převzetí Electronic Arts za 55 miliard dolarů je víc než jen obchodní transakce. Je to symbol – střet mezi finančními giganty a lidmi, kteří hry opravdu tvoří.

Jak to shrnula odborová unie UVW-CWA: „Hodnota videoher spočívá v jejich tvůrcích, ne v investorech. Nechceme, aby o našem světě rozhodovali lidé, kteří ho nikdy nehráli.“

A možná právě tady se láme dějiny herního průmyslu: mezi světem čísel a světem, který tvoří fantazie, příběhy a hráči.

Zdroj: Eurogamer.net (odkaz), gamebot.cz

Další články