Článek
Zpátky ke kořenům – a přesto jinak
Už první minuty ukážou, že The Dark Ages není jen další DOOM. Id Software si dovolili udělat něco, co by většina studií považovala za šílenství – odhodili sci-fi kulisy a přenesli sérii do světa středověku. Katedrály hoří, nebe praská pod váhou démonů a Doom Slayer vypadá spíš jako rytíř apokalypsy než voják z Marsu.
Zatímco DOOM Eternal zářil neonem a portály, The Dark Ages dýchá kouřem, popelem a železem. Každý úder kladiva má hmotnost, každá kapka krve dopadá s ozvěnou do temných sálů. Tohle je návrat k surovosti, kterou měl původní DOOMv DNA – jen tentokrát v neuvěřitelně detailním kabátě.
Děj, který se nebere vážně – a to je dobře
Nikdo nehraje DOOM kvůli dialogům. A The Dark Ages to ví. Příběh tu funguje spíš jako kulisa: démoni se vrátili, svět hoří a Slayer je jediný, kdo se nezalekne ani pekla, ani nebe. Místo filmových cut-scén dostaneš přímý kop do tváře – jeden level, druhý, třetí, a než si všimneš, stojíš v katakombách, kde se stěny pohybují dřív, než se zjeví první Imp.
Ta jednoduchost ale funguje. Hra tě nebrzdí vysvětlováním, prostě tě hodí do arény a nechá tě přežít. A když přežiješ, odmění tě výhledem na zničené město, kde se z mlhy zvedá chrám pokrytý lebkami. To je moment, kdy pochopíš, že DOOM nepotřebuje příběh – DOOM je příběh.
Hratelnost: žádné krytí, jen instinkt
V době, kdy většina stříleček učí hráče krčit se za bednou a čekat na regeneraci, DOOM tě nutí dělat pravý opak. Kdo se zastaví, zemře. Systém je jasný: z démonů padá zdraví, brnění i munice. Zabíjíš – žiješ. Váháš – končíš. Tenhle rytmus tě naučí hrát agresivně, přemýšlet v pohybu a reagovat v milisekundách.
Nově lze přizpůsobit rychlost hry i chování nepřátel. Chceš pekelnou řežbu, kde se všechno hýbe rychleji než tvoje myšlenky? Žádný problém. Chceš naopak pomalejší, taktičtější tempo? Stačí přepnout. Každý hráč si tu najde vlastní rytmus pekla.
Ovládání a pocit z hraní
Na PC je DOOM chirurgicky přesný. Každý pohyb myší odpovídá okamžitě a plynule, jak to od id Software čekáš. Na konzolích překvapí DualSense – jeho vibrace ti doslova vibrují brněním v rukou. Když tě zasáhne ohnivá koule a ovladač zavrčí jako motorová pila, těžko nezatnout zuby.
Vertikální pohyb po stěnách i rychlé přepínání zbraní má dokonalý rytmus. A moment, kdy visíš na zubaté stěně nad tlamou Impa, je přesně ten typ okamžiku, který tě přiměje vydechnout až po pěti minutách.
Arzenál: když se kladivo spojí s motorovkou
Zbraně jsou srdce DOOMu – a tady doslova tepou. Klasická motorová pila se vrátila s novými animacemi a brutálními finishemi, ale hlavní hvězdou je Kladivo věčnosti. Jediný úder a celá aréna se rozsvítí rudě. Novinkou je i runový štít, který funguje jako bumerang – odráží projektily, řeže démony a dá se zkombinovat s pilou pro dvojitý masakr.
A pak je tu Křížový kanón – středověká obdoba railgunu, která zní jako varhany v pekle. Zní to absurdně, ale funguje to dokonale. Každá zbraň má rytmus, styl a výtvarně laděné detaily, které potěší i ty, co si zbraně prohlížejí víc než střílí.

The Dark Ages
Démoni, kteří se učí
Nepřátelé už nejsou jen masové terče. Umělá inteligence tě nutí reagovat. Revenanti obchází z boku, Impové tě nutí ke skoku, Knightové tě ženou dopředu. Bossové jsou skutečnou zkouškou trpělivosti – zejména Heretic Monarch, obří stvůra s křídly a korunkou z kostí, která vypadá jako temný panovník pekla.
Na vyšší obtížnost tě jeden špatný úskok může stát celý checkpoint. A přesně o to jde – The Dark Ages tě chce dostat na hranu, ale nikdy tě nefrustruje nespravedlivě. Umřeš? Tvoje chyba. Zvedni se, zkus to znovu.
Hudba, zvuk a atmosféra
DOOM nikdy nezněl tak epicky. Metalové riffy střídají gregoriánské chorály, které přecházejí do chorobných orchestrálních výbuchů. Každý úder, výbuch i výkřik má přesnou váhu. Zvukový design je mistrovský – slyšíš, jak praská kámen pod dopadem Slayerova brnění, jak se ozvěna rozléhá katedrálou, jak se kov tříští o kosti.
Když zapneš 4K s ray tracingem, DOOM se promění v audiovizuální inferno. Metal v uších, oheň v očích. Lepší definici žánru „doom metal FPS“ nenajdeš.
Technické zpracování a výkon
Na PC hra běží jako sen. Testováno na RTX 4070 Ti, i7-13700K, 32 GB RAM – 4K Ultra, 90+ FPS stabilně. Na konzolích drží 60 FPS, v performance módu i 120 Hz. Optimalizace je špičková: žádné dropy, žádné tearingy, žádné stížnosti.
Engine zvládá masivní efekty, desítky démonů a světelné exploze bez jediného škobrtnutí. Textury jsou ostré, světla realistická. Je vidět, že id Tech je stále jeden z nejlépe optimalizovaných enginů na světě.
Přístupnost a přizpůsobení
Vývojáři konečně pochopili, že DOOM může být jak pekelně těžký, tak zábavně přístupný. Můžeš upravit rychlost animací, sílu nepřátel, dokonce i barevnost krve (ano, i to). Díky tomu si hru užije veterán z devadesátek i hráč, který sérii teprve objevuje.
A protože všechno jde měnit v reálném čase, můžeš přepnout z „maso-peklo-rychlost“ do „temné meditace s kladivem“ během pár vteřin. Skvělý tah.
Multiplayer a výzvy
Online režimy jsou příjemným bonusem. Malé arény, rychlá kola, čistý deathmatch bez zbytečných systémů. Spíš pocta Quake než snaha o nový e-sport. Denní výzvy a offline mise motivují k návratu – jeden den bojuješ s omezeným arzenálem, druhý s přemírou Impů. Repetitivní? Ani náhodou. Každá výzva je adrenalinový test reflexů.
Verdikt: DOOM, který stárne jako víno
DOOM The Dark Ages je všechno, co fanoušci chtěli – a něco navíc. Je brutální, rytmický, vizuálně ohromující a technicky bezchybný. Příběh je jen záminka, ale to nikdy nebylo jinak.
Zatímco jiné série se snaží o filmové momenty, DOOM zůstává hrou. Poctivou, syrovou, krví nasáklou hrou, která tě nenechá vydechnout. Když se po posledním bossovi ozve ticho a metal ustane, zůstane jen jeden pocit – spokojenost.
Hodnocení: 9/10
+ Perfektní grafika a optimalizace + Soundtrack, který roztrhá reproduktory +Návrat ke kořenům série +Přizpůsobení pro každého hráče - Příběh stále jen výmluva pro masakr
Zdroj: uživatelské hodnocení Gamebot.cz,