Článek
Obavy z krátkého dojezdu elektromobilů by se už brzy mohly stát minulostí. Na německé dálnici A6 byl totiž právě dokončen první dálniční testovací úsek s indukčním nabíjením. Jedná se o zcela revoluční technologii, díky níž se bude baterie elektromobilu dobíjet přímo během jízdy — bez nutnosti zastavovat na dobíjecí stanici.
Úsek měří jeden kilometr a nachází se mezi sjezdy Amberg-západ a Sulzbach-Rosenberg. Celý projekt nese název E|MPOWER a je veden univerzitou Friedricha Alexandra v Norimberku (FAU). Na vývoji a realizaci se kromě univerzitních týmů podílí i přední technologické společnosti jako Electreon a Risomat, stejně jako německá federální společnost pro údržbu dálnic Autobahn GmbH.
Technologie využívá speciálních indukčních cívek zabudovaných do povrchu vozovky. Ty vytvářejí elektromagnetické pole, které přenáší energii do vozidla vybaveného příslušným přijímačem. Celý proces je bezdrátový a umožňuje tak plynulé nabíjení i při vysokých dálničních rychlostech. Použitá technologie navíc dosahuje účinnosti přes 90 %, což z ní činí velmi efektivní způsob přenosu energie.

Elektromobil a neomezená baterka
Zatím testovací provoz, do budoucna i pro nákladní dopravu
V současné fázi se zatím jedná o testovací provoz. Práce na instalaci byly právě dokončeny a úsek byl formálně předán. První testovací jízdy speciálně upravených elektromobilů začnou v průběhu následujícího měsíce. Pokud vše proběhne podle očekávání, technologie by se mohla dočkat širšího nasazení.
Původním cílem projektu přitom nejsou ani tak běžné osobní vozy, ale především dálková nákladní doprava. U těžkých elektrických kamionů je totiž otázka kapacity baterií a dojezdu ještě mnohem palčivější než u osobních aut. Schopnost průběžného indukčního dobíjení přímo během jízdy by mohla zásadně zjednodušit jejich provoz.
Města i dálnice: indukční dobíjení se rozjíždí
Projekt E|MPOWER vznikl v roce 2022 pod záštitou německého ministerstva hospodářství a společnosti Autobahn GmbH. Zatímco dálniční úsek na A6 je vůbec prvním svého druhu, některá německá města už podobné technologie testují v běžném městském provozu — například pro elektrobusy.
V projektu hraje klíčovou roli izraelská společnost Electreon, která je technologickým partnerem už od roku 2020. Na dálnici A6 byla použita jejich nejnovější generace indukční technologie, optimalizovaná právě pro vysokorychlostní provoz.
Co přinese budoucnost?
Jedním z klíčových cílů probíhajícího testování bude zjistit, jak účinně technologie funguje v každodenním provozu — nejen z pohledu přenosu energie, ale i z hlediska ekonomické návratnosti. Dalším velkým úkolem bude vyřešit, jak indukční cívky vyrábět a instalovat co nejefektivněji, aby bylo možné postupně vybavovat delší dálniční tahy i běžné silnice.
Prezident FAU profesor Dr. Joachim Hornegger k tomu dodává, že univerzita je hrdá na to, že se může podílet na takto vizionářském projektu. Pokud testování potvrdí očekávání, může indukční nabíjení během jízdy výrazně urychlit přechod dopravy na čistě elektrický pohon.
Zdroj: Fau.de (odkaz)