Hlavní obsah
Svět2000

Revoluční 2litrový motor funguje na čpavek

Iveta Mauci, licencovaný autor EurekAlert, NASA, ESA a ESO
Foto: standret/Freepik

Jde o první motor na světě schopný přímo vstřikovat čpavek do spalovací komory při vysokém tlaku. Navíc prokázal výbornou tepelnou účinnost a výkon a zároveň drasticky snížil škodlivé emise.

Reklama

Článek

Článek byl přeložen a upraven z tiskové zprávy Dr. Cheolwoonga Parka, hlavního inženýra revolučního motoru

Odstranění výfukových plynů, zákaz benzínových motorů, globální oteplování. To vše a mnoho dalších vážných důvodů žene vědce k pokrokovým vynálezům. Elektromobily se na trhu ujímají, ale jejich tempo je pomalé. Navíc jejich produkce přináší jiný ekologický problém v podobě nefunkčních baterií. Co s nimi?

Korejský institut strojů a materiálů (KIMM) přišel se zcela revolučním nápadem. Vyvinuli 2litrový motor využívající čpavek(amoniak), obnovitelný zdroj energie s nulovým obsahem uhlíku. Očekávají, že tato převratná technologie bude sloužit jako základní platforma pro různé moduly včetně vozidel, lodí, letadel a průmyslových generátorů energie.

Jde o první motor na světě schopný přímo vstřikovat čpavek do spalovací komory při vysokém tlaku. Vědci spolupracovali s Elektrotechnickým centrem společností Hyundai Motor a Kia.

Čpavkový motor není úplnou novinkou

Speciální čpavkové motory byly zrekonstruované pro pohon lokomotiv už v roce 1886. Fungoval na principu uvolňování amoniaku z vodného roztoku při zahřátí. Plynný amoniak poháněl pístový stroj a následně byl pohlcován zpět ve vodě, čímž se uvolňovalo teplo. Jeho zavedení do provozu ale ztroskotalo kvůli silnému zápachu amoniaku.

Palivo budoucnosti

Nový motor využívá technologii vysokotlakého vstřikování. Využitím čistého čpavku dosahuje motor špičkového specifického výkonu, aniž by potřeboval přídavná zařízení nebo přísady zlepšující spalování.

Výzkumný tým zlepšil výkon motoru vylepšením systému zapalování a optimalizací časování vstřikování paliva a činnosti ventilů. Kromě toho vyvinuli specializovaný systém následného zpracování pro minimalizaci oxidů dusíku (NOx) a nespálených emisí amoniaku. Výsledkem bylo, že motor prokázal výrazně zlepšenou tepelnou účinnost a výkon a zároveň drasticky snížil škodlivé emise. Tato vylepšení zdůrazňují potenciál čpavku jako praktického a účinného paliva pro různé využití.

Hlavní autoři výzkumu: Dr. Cheolwoong Park z KIMM a Dr. Seungwoo Lee ze společnosti Hyundai Motor a Kia.

Další články