Článek
Německo: digitální antiradar? Pokuta jistá
Německý silniční zákon zakazuje jakékoli zařízení, které upozorňuje na měření rychlosti. Úřady nerozlišují, zda jde o fyzický antiradar či aplikaci v mobilu – rozhodující je, že řidič ví o kontrole předem. S Waze spuštěným v telefonu riskujete až 75 euro a zápis v bodovém systému, i kdyby mobil obsluhoval spolujezdec.
Francie a Španělsko: jen mlhavá „kontrolní zóna“
Francie už v roce 2012 přikázala navigacím, aby přestaly ukazovat přesnou polohu radarů. Aplikace smějí zobrazit pouze rozšířenou zónu, kde se kontrola může nacházet. Na podobné úpravě teď pracuje Španělsko. Cílem je znepřesnit varování natolik, aby řidiči začali brzdit plošně – a ne až v místě měření.

Aplikace Waze na mobil
Zatím volno: Česko, Slovensko i Rakousko
U nás Waze běží v plné šíři, varuje před stacionárními kamerami i hlídkami v reálném čase. Stejně volná pravidla platí na Slovensku a v Rakousku. To se ale může změnit, pokud Evropská unie zavede jednotnou regulaci – podobně jako kdysi sjednotila předpisy o povinných vestách nebo denním svícení.
Proč radary úřadům vadí
Waze spoléhá na komunitní hlášení. Řidiči navzájem sdílejí přesnou polohu radarů, hlídek i překážek a vytvářejí tak velmi přesnou dopravní mapu. Policie ale tvrdí, že preventivní radary mají působit na všechny, ne jen na ty, kdo zrovna nemají aplikaci v ruce. Podle kritiků proto Waze oslabuje bezpečnostní efekt měření rychlosti.
Co z toho plyne pro české řidiče
Před cestou do zahraničí si raději ověřte, zda místní zákony neřadí radarové hlášení mezi zakázané antiradary. V Německu a částečně ve Francii musíte funkci vypnout. Pokud to neuděláte, riskujete pokutu v řádu desítek až stovek eur. V tu chvíli je vysvětlení, že „to byla jen navigace“, úřadům k ničemu.