Hlavní obsah
Gamebot

Když hra opravdu žije: RDR2 jako vrchol herní fyziky

Lukáš Erlebach
Foto: Freepik

Western cowboy

RDR2 není obyčejná hra – je to ukázka toho, jak daleko se dá posunout realismus ve virtuálním světě. Většina her pracuje s pevně nastavenými animacemi, které se spouští při akci, RDR2 simuluje fyziku v reálném čase. Výsledkem je prostředí, které se nechová jako kulisa, ale jako živý ekosystém.

Reklama

Článek

Každý předmět má svou hmotnost, materiál a pevnost. Skleněná láhev se po dopadu rozletí na střepy, zatímco dřevěný sud vydá tupý zvuk a odrazí se. Led praská realisticky podle směru zatížení a těžké zvíře spadne do vody jinak než lehký pták. Svět kolem vás reaguje – a vy jste jeho součástí.

Živly na steroidech: voda, vítr a gravitace

Jedním z nejsilnějších prvků RDR2 je tekutá dynamika. Voda není jen statická textura – žije, dýchá a reaguje na každý pohyb:

  • když plavete, vznikají vlnky přesně podle vašeho pohybu,
  • kulka dopadající do hladiny vyvolá soustředné kruhy podle reálné fyziky,
  • hodíte-li kámen, voda pohltí jeho energii a vytvoří drobné částečky pěny,
  • řeky mají proudy, které skutečně unášejí objekty podle jejich hmotnosti – jinak popluje větev, jinak těžké tělo zvířete.

Vítr hraje stejně důležitou roli. Lámal trávu, hýbe kouřem z ohniště, ovlivňuje déšť a rozvlní větve stromů podle směru a síly foukání. Díky tomu máte pocit, že stojíte ve světě, který žije vlastním životem.

Prostředí, které reaguje: kůň se lekne, plot se rozpadne

Důležitou součástí autenticity je i dynamická destrukce objektů. Většina her prostě přehraje předem připravenou animaci. RDR2 jde jinou cestou: když střelíte do plotu, rozletí se jen ta prkna, která jste trefili. Různé materiály mají různé limity pevnosti – kámen proletí jinak než kulka, železná trubka se ohne jinak než dřevěná tyč.

Stejnou hloubku najdete i u zvířat. Koně mají vlastní fyzikální model – pokud je poplácáte, reagují individuálně, každý trochu jinak. Výstřel poblíž je může vyplašit, trhnout s sebou a dokonce vás shodit ze sedla. Lov je podobně uvěřitelný: zastřelený jelen má reálnou váhu, těžce se táhne a kutálí z kopce úplně jinak než drobná liška.

Balistika, tření a ragdoll: detaily, které dělají celek

Rockstar posunul i balistiku střelby. Kulky mají rychlost, gravitace je stáhne, vítr vychýlí jejich dráhu a déšť ovlivní průraznost. Najednou už nejde jen o to „kliknout na ikonku“ – musíte přemýšlet, kam míříte.

Pohyb postav funguje na propracovaném ragdoll systému. Pokud někoho zasáhnete, tělo se chová podle fyziky – střela do ramene má úplně jiný efekt než zásah do nohy. K tomu se přidává i tření povrchů: v bahně uklouznete, v mokré trávě zpomalíte, na tvrdé zemi se zastavíte okamžitě.

Konkurence? Zatím marná snaha

Ačkoliv se jiná studia snaží, jen málokdo se RDR2 přiblížil:

  • GTA V sdílí část fyzikálního jádra, ale zaměřuje se víc na akci než na realismus.
  • The Last of Us Part II má špičkové animace, ale interakce s prostředím jsou omezenější.
  • Horizon Forbidden West nabízí nádhernou grafiku, ale voda je víc vizuální kulisa než simulace.
  • Cyberpunk 2077 má propracovaná auta, ale fyzika objektů působí místy „gumově“.
  • Half-Life: Alyx je výjimkou – díky VR se přibližuje úrovni realismu RDR2, ale hraje v jiné kategorii.

Přesto je Red Dead Redemption 2 stále jedinou hrou, kde svět působí jako skutečný a „dýchá“.

Fyzika, kterou nevidíte, ale cítíte

Dobrá fyzika ve hrách je jako speciální efekty ve filmu – nevšimnete si jí, dokud ji nezažijete někde jinde a nezjistíte, že vám chybí. RDR2 je v tomto ohledu mistrovskou třídou. Každý detail – od realistické vody a větru, přes dynamické reakce prostředí, až po balistiku střelby – funguje v dokonalé symbióze.

Možná jednou přijde titul, který tento standard překoná. Spekuluje se o GTA VI, ale dokud nevyjde, RDR2 zůstává neporaženým králem herní fyziky.

Zdroj: Autorský text, gamebot.cz

Další články