Článek
Zapomenuté pravidlo z roku 2012
Mnozí se domnívají, že jde o novinku, ale ve skutečnosti platí už více než deset let. Držitelé řidičského průkazu skupiny B mohou v Česku usednout i na motocykl do 125 ccm. Pravidlo bylo zavedeno v souladu s evropskou legislativou a jeho cílem bylo nabídnout řidičům pružnější alternativu k automobilu, hlavně v každodenní dopravě.
Jaké podmínky je nutné splnit
Legislativa nestanoví nic složitého. Motocykl musí mít objem motoru do 125 ccm, výkon nepřesahující 11 kW a řidič by měl mít praxi s automobilem alespoň dva roky. Tyto mantinely zajišťují, že se za řídítka dostanou lidé se základními zkušenostmi z provozu, ale zároveň bez nutnosti absolvovat nový kurz nebo testy.
Proč se o tom mluví právě teď
Zájem roste hlavně kvůli situaci v městské dopravě. Kolony, drahé parkování i rostoucí ceny benzínu nutí řidiče hledat levnější a rychlejší varianty. Skútry a lehké motocykly do 125 ccm dokáží vyřešit hned několik problémů najednou – méně času stráveného v dopravních zácpách, snazší parkování a nižší provozní náklady.

Malý motocykl
Úspory, které nejsou zanedbatelné
Spotřeba automobilu ve městě se běžně pohybuje kolem šesti až sedmi litrů na 100 km. Malý motocykl přitom zvládne stejnou trasu s poloviční spotřebou. V přepočtu na rok může rozdíl činit i několik tisíc korun. K tomu se přidávají nižší výdaje na pojištění, servis nebo samotné pořízení stroje.
Pohodlí i mimo finance
Výhody nejsou jen finanční. Skútr umožňuje projet kolonou, zaparkovat tam, kde auto nemá šanci, a snadno se vyhnout zbytečnému stresu. Moderní modely navíc nabízejí úložný prostor, ochranu před deštěm a pohodlnou jízdu i pro úplné začátečníky. To vše dělá z malých motocyklů praktického pomocníka nejen pro cesty do práce, ale i pro volný čas.
Závěr
Možnost využít řidičský průkaz skupiny B i pro motocykly do 125 ccm není žádnou novinkou, ale její popularita roste až v posledních letech. Lidé objevují, že skútr může být ve městě rychlejší, levnější a praktičtější než auto. Pokud bude trend pokračovat, může tato úprava pomoci nejen jednotlivcům, ale i celé dopravě – snížit zátěž ulic, zrychlit pohyb po městech a přinést více volnosti do každodenního života.