Hlavní obsah
Svět dronů

Nejtěžší dron světa? Čína představila šedesátitunového obra Ibis Shadow 60

Lukáš Erlebach
Foto: Freepik

Velký dron

Čína znovu ukazuje, že se v závodu o technologickou dominanci na poli dronů nehodlá spokojit s druhým místem. Model obřího nákladního UAV Ibis Shadow 60, vycházející z letounu Shaanxi Y-9, má mít vzletovou hmotnost až 60 tun. Pokud skutečně vzlétne, stane se největším bezpilotním letadlem na světě.

Reklama

Článek

Čína míří na nebe s dronem těžším než tankový prapor

Zatímco americký Sikorsky UH-60 Black Hawk ve své robotické verzi posunul hranice těžkých UAV díky nosnosti 4,5 tun, čínští konstruktéři ze státní AVIC mají ambice zcela jiné. Na veletrhu věnovaném nízkoletové ekonomice představili koncept, který působí spíš jako malý dopravní letoun než klasický dron.

Model označený Ibis Shadow 60 vychází z osvědčeného turbovrtulového transportního stroje Shaanxi Y-9, jehož původ sahá až k sovětskému Antonovu An-12. Ten byl mimochodem ve službě i v československém letectvu – což jen podtrhuje, jak dlouhou životnost mají tyto konstrukce.

Stroj, který unese vrtulník i obrněné vozidlo

Podle prvních informací a fotografií z čínských sociálních sítí má Ibis Shadow 60 zvládnout přepravovat nejen klasické paletizované zásoby, ale také terénní vozidla, vrtulníky nebo dokonce jiné drony. Pokud se tato čísla potvrdí, půjde o revoluci v logistice těžkých nákladů.

Taková kapacita by mohla zásadně změnit způsob, jakým armáda i civilní sektor přemýšlí o autonomní přepravě. V situacích, kde by byl pilotní let riskantní nebo logisticky neefektivní, by mohly tyto obří UAV stroje dopravit materiál do nebezpečných nebo vzdálených oblastí bez jediného člověka na palubě.

Dědic sovětského génia v čínském kabátě

Zajímavé je, že dron nevznikl jako zcela nový projekt, ale jako robotizovaná modifikace stávajícího letounu Y-9. Tento přístup je pro Čínu typický: rychlá adaptace existující technologie, přidání vlastních systémů řízení a následná masová výroba.

Firma Shaanxi Aircraft Corporation, která má vývoj na starosti, spadá pod Aviation Industry Corporation of China (AVIC)– státní gigant s obrovskými prostředky a zkušenostmi. To znamená, že nejde o prototyp z garáže, ale o seriózní projekt s podporou armády i státního průmyslu.

Symbol nové éry leteckých dronů

Čína v posledních letech výrazně rozšiřuje segment UAV – od miniaturních průzkumných strojů až po masivní strategické platformy. Ibis Shadow 60je logickým vyústěním tohoto trendu. Pokud bude opravdu létat, nejenže překoná všechny známé bezpilotní konstrukce, ale zpochybní i dosavadní americkou dominanci v oblasti těžké bezpilotní logistiky.

Takový dron by mohl zásadně změnit rovnováhu sil i v civilním sektoru – od přepravy humanitární pomoci až po zásobování vzdálených oblastí, kam se dnes dostanou jen pilotované letouny.

Když 60 tun přestane být science fiction

Zatím jde jen o model, nikoliv o funkční prototyp. Přesto se nadšení v odborných kruzích mísí s opatrným skepticizmem. Vyvinout autonomní řídicí systém, který dokáže zvládnout takto těžký čtyřmotorový kolos, bude mimořádně náročné – zejména při vzletu a přistání.

Přesto je jasné, že Čína sází na velká gesta. I kdyby se Ibis Shadow 60 nakonec ukázal jen jako demonstrátor, vysílá jasný signál: Čína už nechce dohánět. Chce udávat tempo.

Zdroj: Defence-blog.com (odkaz), svetdronu.com

Další články