Článek
Nová éra pro piloty dronů: povinné ověřování v DroneMap
Létání v chráněných krajinných oblastech (CHKO) v Česku se od 1. září 2025 výrazně mění. Pokud jste byli zvyklí spoléhat na dřívější zónování a dobrovolné použití služby DroneView, budete si muset zvyknout na nový postup. DroneView končí a nově je pro každého pilota povinnost před každým letem použít aplikaci DroneMap.
DroneMap už není jen doplňková pomůcka, ale klíčový nástroj pro předletovou kontrolu. U každého letu musíte zjistit, zda je let v konkrétním místě a čase vůbec možný, a pokud ano, jestli potřebujete žádat o souhlas správce území.
Konec zón v CHKO: vše se řeší individuálně
Zásadní změna, která zasáhne drtivou většinu pilotů, je zrušení rozdělení CHKO na zóny. Do září platilo, že jednotlivé zóny měly různá pravidla – například v třetí nebo čtvrté zóně bylo často možné létat bez složitého povolování. To už neplatí.

Létání s dronem v CHKO
Nově se každý let v CHKO posuzuje individuálně. To znamená, že i když jste v oblasti, která dříve bývala volně přístupná, budete si muset ověřit, jestli potřebujete souhlas AOPK (Agentura ochrany přírody a krajiny). Rozhodování je teď na konkrétním pracovišti AOPK, které může povolit nebo zamítnout let na základě aktuálních podmínek v lokalitě.
Prakticky to znamená, že v některých případech může být let povolen i v místech, kde by to dříve nebylo možné, ale zároveň platí, že i zdánlivě nenápadná místa mohou být dočasně uzavřená kvůli hnízdění ptáků, ochraně vegetace nebo jiným přírodním důvodům.
DroneMap jako povinná předletová kontrola
Pro piloty dronů se DroneMap stává novým centrem rozhodování. Každý let musí být předem zadán do aplikace jako letový plán. V praxi to funguje takto:
- Vyberete lokalitu, kde chcete létat.
- DroneMap vám zobrazí, zda je let v daném místě a čase možný.
- Pokud aplikace ukáže, že je vyžadován souhlas správce území, musíte jej předem získat.
- Bez vyplnění letového plánu v DroneMap není legální vzlétnout.
I když to může znít jako další byrokratická překážka, ve skutečnosti to má i své výhody. Systém by měl být přesnější než staré zonace a díky předběžným informacím dokáže předem upozornit na období, kdy je let možný bez omezení.
Rozdíly mezi typy chráněných území
Nová pravidla se netýkají jen CHKO, ale i dalších chráněných území:
- Národní parky – Létání je možné na základě předběžné informace, že je let v daném místě a čase možný, nebo na základě povolení správy národního parku. Podmínkou je vždy zadání letového plánu do aplikace DroneMap.
- Chráněné krajinné oblasti – Létání je možné na základě předběžné informace, že je let v daném místě a čase možný, nebo na základě povolení AOPK. Podmínkou je vždy zadání letového plánu do aplikace DroneMap.
- Maloplošná zvláště chráněná území – Létání je možné na základě předběžné informace, že je let v daném místě a čase možný, nebo na základě povolení správce území. Podmínkou je vždy zadání letového plánu do aplikace DroneMap.
Důležité je, že předběžné informace o volných termínech a povolených letech najdete přímo v DroneMap. Pokud je v dané době v CHKO povolen obecný let bez omezení, aplikace vás na to upozorní.
Jak se na změnu připravit
Pro piloty, kteří létají často v přírodních lokalitách, to znamená dvě věci:
1. Bez DroneMap už to nejde. Je nutné mít aplikaci připravenou, aktualizovanou a vědět, jak správně vyplnit letový plán.
2. Plánujte dopředu. Pokud víte, že se chystáte létat v CHKO, počítejte s tím, že budete možná potřebovat souhlas AOPK. To může trvat i několik dní, takže improvizované lety na poslední chvíli se stanou složitějšími.
Závěr
Nová legislativa přináší větší zodpovědnost pro všechny piloty. Na první pohled to může vypadat jako další komplikace, ale cíl je jasný – ochránit přírodu a zároveň zachovat prostor pro legální létání. Pokud budete mít v DroneMap vyplněný letový plán a ověříte si, zda potřebujete souhlas, nemusíte se obávat žádných sankcí.
Pro zkušené piloty se tak mění hlavně příprava před samotným letem. Kdo se naučí pracovat s DroneMap a plánovat dopředu, získá větší jistotu i přehled o tom, kde a kdy může létat legálně.
Zdroj: letejtezodpovedne.cz (odkaz), svetdronu.com