Hlavní obsah
IT pro Tebe

Zákaz spalovacích motorů: ideál roku 2035 versus realita dneška

Lukáš Erlebach
Foto: Freepik

Evropská unie i Indie mluví o zákazu spalovacích motorů, ale zatímco na papíře jde o ambiciózní plán, v praxi se objevuje celá řada překážek. Nedostatečná infrastruktura, vysoké ceny elektroaut a technologické alternativy ukazují, že přechod k čistší mobilitě nebude jednoduchý.

Reklama

Článek

Zákaz spalovacích motorů: od ambiciózních plánů k tvrdé realitě

Omezení a následný zákaz spalovacích motorů patří k nejdiskutovanějším tématům současnosti. Evropská unie se už rozhodla, že od roku 2035 se nová auta s benzinovým a naftovým motorem nebudou vyrábět. Do stejné debaty vstupuje i Indie, kde politici zvažují radikální zákaz vozů poháněných fosilními palivy, především v přelidněné Bombaji. Vize je jasná: čistší vzduch, méně hluku a plynulejší doprava. Jenže cesta k tomu je mnohem složitější, než se zdá.

Bombaj mezi vizí a realitou

Bombaj je symbolem indického hospodářského boomu i problémů, které s sebou rychlý růst nese. Miliony obyvatel denně stojí v nekonečných kolonách a smog se vznáší nad městem jako těžká deka. Politici proto otevřeně hovoří o tom, že by veškerá auta se spalovacím motorem měla zmizet z ulic. Náhradou by se stala elektromobily nebo vozy na alternativní pohony, například LPG.

Na papíře to vypadá jednoduše, v praxi však Indie naráží na realitu. Nabíjecích stanic je v celé zemi zoufale málo a průměrný obyvatel Bombaje si elektromobil nemůže dovolit. Pro většinu rodin je pořízení elektroauta finančně nedosažitelné. A i kdyby se ceny snížily, zůstává otázkou, zda by městská síť zvládla nápor desítek tisíc nabíjecích vozidel.

Foto: Freepik

Zákaz spalovacích motorů

Evropa má plán, Češi zůstávají skeptičtí

Zatímco Indie se potýká s nedostatkem infrastruktury, Evropa má náskok. I zde se však ukazuje, že přechod nebude hladký. Česká republika je typickým příkladem. V Praze sice řeší smog i dopravní zácpy, přesto se elektromobily zatím nestaly běžnou volbou. Důvodem je především vysoká cena, ale i obavy z krátkého dojezdu a nedostatku dobíjecích míst mimo velká města.

Evropská unie si stanovila jasný cíl: od roku 2035 ukončit výrobu nových spalovacích vozidel. Kritika ale sílí. Odborníci upozorňují, že příliš jednostranný tlak na elektromobilitu může být problematický. Vznikají proto úvahy o alternativních řešeních – od syntetických paliv až po vodík.

Elektromobilita pod tlakem

Ukazuje se, že samotná elektromobilita není samospásná. V některých zemích, například v Číně či Norsku, sice podíl elektroaut roste, ale jinde poptávka stojí a padá s dotacemi. Jakmile vlády podporu omezí, prodeje okamžitě klesají.

Bombaj by se mohla stát prvním rozvojovým městem, které by zavedlo plošný zákaz spalovacích motorů. Reálně to ale zatím vypadá spíše jako politická deklarace než uskutečnitelný plán. Stejně tak v Evropě není jisté, zda zákaz skutečně přijde v plánovaném termínu. Politické tlaky, hospodářská krize či technologické novinky mohou rozhodnutí ještě výrazně změnit.

Společný cíl, různé cesty

Jedno mají Indie, Evropa i Česká republika společné: touhu po čistším ovzduší a udržitelnější dopravě. Jenže zatímco v Indii přemýšlejí o totální revoluci, Evropané sází na postupný přechod a Češi berou celé téma zatím spíše s odstupem.

Jak ukazuje vývoj posledních let, zákaz spalovacích motorů není otázkou jedné dekády, ale dlouhodobého procesu, ve kterém hraje roli politika, technologie i ekonomika. A zatímco na plakátech a v politických projevech zní rok 2035 jako začátek nové éry, v realitě může být cesta mnohem klikatější a delší.

Zdroj: Autozive.cz (odkaz), ittb.cz

Další články