Článek
Elektrokola na rozcestí: co se v EU chystá
Ještě před pár lety byla definice jízdního kola naprosto jasná: pokud jste chtěli jet, museli jste šlapat. Pak přišla elektrokola a celý trh se změnil. Díky tomu, že byla v evropské legislativě považována stále za jízdní kola a nikoliv za motorová vozidla, otevřely se výrobcům i prodejcům doslova zlaté časy. Nemuseli řešit registraci, pojištění ani speciální řidičská oprávnění – stačilo elektrokolo koupit, sednout na něj a vyrazit.
Jenže dnes už se tento přístup dostává pod tlak. Evropská unie zvažuje, že definici elektrokol zpřísní a přesněji vymezí, co je ještě jízdní kolo a co už spadá do kategorie motorových vozidel. Impulsem je rostoucí počet silných a rychlých strojů, které se na cyklostezkách chovají spíš jako malé motocykly než jako klasická kola.
Co dnes říká evropská legislativa
Podle současné definice EPAC (Electrically Power Assisted Cycle) je elektrokolo stále jízdním kolem, pokud splňuje tři základní podmínky:
- motor pomáhá jen při šlapání,
- podpora končí při dosažení rychlosti 25 km/h,
- nominální trvalý výkon motoru nepřesahuje 250 W.
Díky této definici zůstávají běžná elektrokola mimo takzvanou L-kategorii podle nařízení EU č. 168/2013, což je legislativa určená pro mopedy a motocykly. Výsledkem je jednodušší prodej, žádné povinné pojištění a menší administrativní zátěž pro uživatele.

Elektrokolo
Problém nastává u rychlejších a výkonnějších e-biků. Jakmile stroj překročí rychlostní limit 25 km/h nebo výkon 250 W, už nespadá do výjimky. Takové modely se řadí typicky do kategorie L1e, což znamená povinnou homologaci, registraci, pojištění a často i řidičský průkaz. Není divu, že v mnoha státech zůstávají tato kola spíše okrajovou záležitostí.
Proč se EU chystá jednat
Zatímco před pár lety byly výkonnější modely spíš raritou, dnes jich na trhu rychle přibývá. Některé e-biky zvládají rychlosti 35, 40 nebo dokonce 45 km/h a často váží přes 30 kilogramů. Pokud jste se někdy potkali na úzké cyklostezce s těžkým elektrokolem vybaveným obří baterií, víte, že jde o úplně jiný zážitek než potkat klasického cyklistu.
Brusel proto řeší otázku bezpečnosti. Cyklistická infrastruktura byla stavěna pro kola, ne pro stroje, které se výkonem blíží skútrům. Vysoká rychlost v kombinaci s vyšší hmotností může zvyšovat riziko vážnějších nehod, a to nejen mezi cyklisty, ale i vůči chodcům. Nová legislativa by tak měla jasněji oddělit elektrokola od malých motorek.
Trh, který už dávno není malý
Elektrokola nejsou okrajovou záležitostí, ale fenoménem. Rakousko je aktuálně „mistr Evropy“ s podílem 57 % elektrokol na všech prodaných bicyklech. Německo není daleko – více než polovina nových kol tam už má elektrický motor. I v Česku roste poptávka rekordním tempem a prodejci hlásí, že některé modely mizí ze skladů ještě před uvedením na trh.
Právě proto je otázka regulace citlivá. Jakýkoliv zásah může výrazně ovlivnit celé odvětví, které se po útlumu prodeje klasických kol nadechlo díky e-bikům k novému životu. Pokud by se povinně zaváděla registrace, povinné ručení a řidičské průkazy, prodej by mohl zpomalit a ceny by pravděpodobně vzrostly.
Co nás může čekat
Podle dosavadních informací se neuvažuje o zrušení kategorie EPAC, tedy levnějších a méně výkonných elektrokol. Naopak, jde spíš o přesnější vymezení hranic a zavedení povinností pro rychlejší stroje, které už dnes připomínají mopedy. Pokud návrh projde, mohou se majitelé těchto modelů připravit na novou administrativu i vyšší náklady.
Co ale zatím není jasné, je samotné nastavení limitů. Diskutuje se například o snížení hranice rychlosti nebo výkonu, ale i o povinném pojištění odpovědnosti. Vyloučeno není ani to, že se budou muset registrovat i elektrokola, která dnes žádné papírování nepotřebují.
Závěr: bicykl nebo motorka?
Debata o elektrokolech není jen o výkonu a kilometrech v hodině, ale i o filozofii. Má být kolo prostředkem aktivního pohybu, nebo pohodlným dopravním prostředkem? A kde končí svoboda cyklisty a začíná odpovědnost řidiče motorového vozidla?
Jedno je jisté – elektrokola už nejsou okrajovou technickou hříčkou. Jsou novým standardem, který mění města, dopravu i samotný význam slova „kolo“. Ať už se evropská pravidla změní jakkoliv, trh čekají velké otřesy a uživatelé by měli sledovat, co se chystá. Může se totiž stát, že na svůj e-bike brzy budete potřebovat nejen peníze, ale i řidičák.