Hlavní obsah
Gamebot

Džob natočený na iPhone 16: český film, který bourá zvyklosti

Lukáš Erlebach
Foto: Freepik

iPhone 16 místo kamery

Džob, nový film Tomáše Vorla a závěr trilogie o dospívání, přátelství a graffiti, zaujal ještě před premiérou. Celý snímek byl natočen na iPhone 16, čímž ukazuje možnosti mobilů, ale zároveň připomíná význam klasické kamery.

Reklama

Článek

Experiment, který se zapíše do historie

Rok 2025 přinesl české kinematografii neobvyklý experiment. Tomáš Vorel, známý svou ochotou zkoušet nové postupy, se rozhodl natočit celý film Džobna iPhone 16. Žádná skrytá reklamní kampaň, ale skutečný tvůrčí záměr – ověřit, kam až mobilní technologie posunuly možnosti filmového vyprávění.

Výsledek působí intimně a autenticky. Kamera – nebo spíše telefon – se dostává blíž k postavám, působí méně rušivě a v určitých scénách vytváří pocit, že jsme přímo součástí dění.

Nadšení režie, rozpaky herců

Zatímco režisér viděl v iPhonu cestu k novému stylu, ne každý na place sdílel jeho nadšení. Jiří Mádl, představitel Michala Kolmana, mluvil po natáčení bez obalu: „Bylo to příšerné… Telefon je tak malá věc, necítím, že by si mě vůbec všiml. Bylo to pro mě těžké.“

Podle Mádla mobil zůstane vždy „jen telefonem“ – i když má špičkovou optiku a stabilizaci. Chybí mu váha a přítomnost profesionální kamery, která podle herců pomáhá udržet koncentraci a pocit filmového natáčení.

Technologie, která už není hračka

Faktem ale je, že iPhone 16 nabízí parametry, které byly před pár lety nemyslitelné. Natáčení ve 4K při 120 snímcích za sekundu, režim Apple ProRes Log pro detailní postprodukci, schopnost zvládat i náročné světelné podmínky – to vše z něj dělá více než jen „mobil“.

Inspiraci lze najít i v zahraničí. Britský režisér Aneil Karia použil iPhone 16 Pro pro svůj krátký film Big Man a vyzdvihl právě flexibilitu a možnost zachytit momenty, které by s velkou kamerou byly složitější.

Kde je hranice?

Džob otevírá otázku, kam až může mobilní kinematografie zajít. Pro malé štáby, dokumenty nebo scény vyžadující nenápadnost má mobil obrovský potenciál. Ale celovečerní film je jiná disciplína – a zkušenosti herců ukazují, že pohodlí a koncentrace mohou na place utrpět.

Závěr: Odvážný krok, ne univerzální řešení

Tomáš Vorel svým experimentem dokázal, že český film se nebojí jít proti proudu. Džob se díky iPhonu 16 stal technickým milníkem a zároveň testem toho, co mobilní technologie zvládnou. Ale také ukázal, že ne všechny překážky jsou technického rázu – některé jsou čistě lidské.

Je možné, že podobných projektů přibude. Ale i kdyby mobilní telefony dokázaly plně nahradit kamery, Džob připomíná, že film netvoří jen technika – ale hlavně lidé, kteří ji používají.

Zdroj: LetemSvetemApplem.cz (odkaz), gamebot.cz

Další články