Článek
Podle NKÚ je systém krajských digitálních technických map z hlediska údajů neúplný a nespolehlivý. Informace úřad čerpá z kontroly nákladů v letech 2019 až 2024 na vznik a rozvoj systému digitálních technických map. To včetně souvisejících informačních systémů.
„Peněžní prostředky v celkové výši 3,14 miliardy korun určené na systém digitálních technických map byly vynaloženy Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním se sníženou účelností,“ konstatuje NKÚ.
Například jen Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR [MPO] poskytlo třinácti krajům 2,89 miliardy korun z operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost 2014–2020. Český úřad zeměměřický a katastrální [ČÚZK] současně vydal 247 milionů korun na vznik digitální mapy veřejné správy.
Co zjistil NKÚ
Systém digitálních technických map tvoří digitální technické mapy krajů [DTM] a digitální mapy veřejné správy [DMVS], která mimo jiné propojuje katastrální mapy a ortofoto ČR pro potřeby uživatelů systému.
NKÚ zjistil, že v DTM nejsou údaje od více než poloviny vlastníků identifikovaných Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním. A dále to, že většina kontrolovaných údajů DTM nedosahuje dostatečné třídy přesnosti 3.
„Systém digitálních technických map je v natolik rozpracovaném stavu, že si v následujících letech vyžádá, aby vlastníci dopravní a technické infrastruktury vynaložili další peněžní prostředky v řádu jednotek miliard korun. A to zejména na pořízení nových a zpřesnění stávajících údajů,“ píše v závěru šetření kontroly NKÚ.
MPO zjištění úřadu ale odmítá. V tiskové zprávě uvedlo, že kontrola se uskutečnila před dokončením projektu a velcí vlastníci infrastruktury požadovaná data doplnili.
Co jsou digitální technické mapy
Digitální technická mapa kraje je zdrojem informací, které slouží hlavně pro územní plánování, přípravy, umisťování, povolování a provádění staveb, poskytování informací o životním prostředí podle zákona č. 123/1998 Sb.
Tyto mapy měly být podle zákona o zeměměřictví od 1. 7. 2024 zdrojem úplných a spolehlivých informací o dopravní a technické infrastruktuře krajů a její poloze. Jejich provoz si žádá vysokorychlostní připojení s přenosovou rychlostí nejméně 30 Mb/s.
Právě toto připojení podmiňovalo získání dotace na celý třímiliardový projekt. MPO uvedlo, že díky dotaci připojí půl milionu nových domácností. Nakonec jich ale připojilo v celém projektu méně než 24 tisíc.
–RED–